Jan Krtička
akční umění konceptuální umění land art objekt zvuková instalace
Působiště: celá ČR
Kontaktní údaje
Biografie
Hlavním vyjadřovacím médiem Jana Krtičky je sochařství, které inklinuje ke konceptuální poloze. Vychází to z jeho studií na Fakultě výtvarných umění Vysokého učení technického v Brně v Ateliéru sochařství u Jana Ambrůze. Efemérnost a procesuálnost iniciuje využitím možností intermediálního umění. Samotné výstupní médium však pro něj nehraje zásadní roli. Spíše klade důraz na koncept a prostorové uspořádání. Intervence do přírody, které častokrát prezentuje jen ve fotografické dokumentaci, vnímá primárně jako sochy. Takto je plánuje a v procesu tvorby chápe. Současně si uvědomuje i jejich akční rozměr. Této problematice se intenzivně věnoval ve své disertační práci na Fakultě umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. Soustředil se na teoretickou-kritickou polohu díla v kontextu dokumentace. To se odráželo do jeho tvorby tím, že zájem zacílil na formu mluveného slova, které dílo komentovalo a dotvářelo tak dokumentaci. Narativní poloha díla Jana Krtičky je založena na kvalitním zvuku a vztahu k prostoru, kde je prezentováno. Kupř. se jedná o zvukovou instalaci Výlet z roku 2011, kdy ve spolupráci s Janem Proškem zaplnil výstavní prostor hlasy z reproduktorů popisující jednotlivé momenty cesty nebo o výstavní projekt Vyprávěníz roku 2014 v Karlin Studios v Praze opět ve spolupráci s Janem Proškem, kdy nepřítomné dokumentární fotografie byly nahrazeny zvukem. U těchto projektů autor nechává prostor pro invenci diváka, který se prostřednictvím zvuku stává aktivním divákem a vizuální podobu díla si představuje. Jan Krtička byl také iniciátorem knihy Dokumentace? spolu s Janem Proškem, jejíž vydání bylo součástí obhajoby doktorandského studia na FUD UJEP v Ústí nad Labem.
Tématem Krtičkovy tvorby je krajina a fotografická dokumentace vlastních instalací v krajině. Otevírá tak otázky o autenticitě uměleckého díla v případě land artu. Věnuje se záznamu instalací, což dokládá zájem o procesualitu, která se projevuje i v pomíjivosti materiálů, ze kterých tvoří. Využívá a experimentuje jak s přírodninami listím, kameny, ledem atd., tak s umělými materiály tvárnicemi, sádrokartony či sklem. Kupř. instalace Sklo z roku 2001 je jemnou intervencí do přírodního prostředí, která odráží a pozměňuje okolí.
Tvorba Jana Krtičky je velmi citlivá a niterná. Dílo zakládá na prožitku a zvnitřnění prostřednictvím pobytu v krajině. Jeho intervence jsou mnohdy od svého počátku založeny na předpokladu úplného zániku. Právě ono balancování na hraně racionálního tvůrčího přístupu a přírodního náhodného chaosu dokládá Krtičkovým instalacím na tajemství. Jeho tvorba by se dala charakterizovat jako autorský vklad do již existujícího prostředí, které je umělcem citlivě a minimálně pozměněno. Určitá forma minimalistického a konceptuálního ladění se objevuje i v objektech určených do galerijního prostředí (kupř. instalace Dýha, 2014). Zde se setkáváme s dalším zájmem a tím je institucionální kritika (instalace White Cube, 2006, Čistý stůl, 2008 nebo John Cage: přednáška o ničem, zvuková instalace z roku 2012). To se projevuje i v jeho kurátorských projektech – Dokumentace, 2012 Galerie NF v Ústí nad Labem nebo Výchozí pozice, 2015 Galerie Emila Filly v Ústí nad Labem.
Fascinace vizualizací procesu pohybu a klidu, přírodního řádu a chaosu je pro tvorbu Jana Krtičky příznačná. V jeho díle nalezneme také prostor pro plánovanou náhodu, kterou využívá ve svém výtvarném rukopisu, kdy čerpá z nepřesností a mnohotvárností přírody ve spojení s jednoduchým konceptem.
Projekty
Samostatné výstavy
2013
Buď připraven!, spolu s Janem Proškem, na Kalvárii, Ostré u Úštěku
2012
Jasný tvar, spolu s Janem Proškem, Galerie die Aktualität des Schönen..., Liberec
2011
Divná místnost, Galerie Horká, Olomouc
2011
Výlet, spolu s Janem Proškem, Komunikační prostor Školská 28, Praha
2010
Dokumentace, Galerie Cella, Opava
2009
Esterce, Galerie Jiřího Jílka, Šumperk
2006
Bush, Dům umění, Opava
Skupinové výstavy nezařazené do databáze
2015
Joh Cage/Přednáška o ničem v interpretaci souboru Ostrý zub, Plato, Ostrava
2015
NOS, spolu s Janem Proškem, Malá galerie, Ústí nad Labem
2015
Ze středu ven-umění regionů, Kunsthalle/Hala umenia, Košice
2015
AKCE_REAKCE, Galerie ARTATAK, Praha
2014
Vyprávění, spolu s Janem Proškem, Karlin Studios, Praha
2014
Jak se volá do lesa?, INI Gallery, Praha
2014
Kukačka, Ostrava
2014
Meeting jiného kontextu, Art Gallery Kupa, Opava
2014
Cesta, Meetfactory, Praha
2014
Ze středu ven-umění regionů 1985-2010, Západočeská galerie v Plzni, Plzeň
2014
Na počátku bylo ticho, Galerie města Plzně, Plzen
2014
Alotrium (Expanded performance), Galerie U Dobrého pastýře, Brno
2013
Umění z místa/Na Nekázance Kalvárie, Nekázanka 18, Praha
2013
16-20000 Hz, Meetfactory, Praha
2012
Na houby / For John Cage, Gottfrei, Bludný kámen, Opava
2012
Zpřítomnění VII, Bienále Dolní Kounice 2012, Dolní Kounice
2012
OBJEKTiVnĚ, Galerie Emila Filly, Ústí nad Labem
2010
Transfer of Location, Gum Studio, Carrara, IT
2010
Zpřítomnění VI, Bienále Dolní Kounice 2010, Dolní Kounice
2009
V. Zlínský salon mladých. KGVU, Zlín
2009
Imitace míst, UffArt!, Dům umění města Brna, Brno
2009
Dokumentace?, Galerie Sýpka , Valašské Meziříčí
2009
Silo, 5. bienále Industriální stopy, Zlín
2008
ARTSAFARI 16, sochařské studio Bubec, Praha
2008
Velké prádlo, Galerie Caesar, Olomouc
2007
Mladé sovy, Galerie Caesar, Olomouc
2007
Kiruna Snow Festival, Kiruna, SE
2007
Místa, prostory , mezery, Dům umění, Opava
2006
Brno - naše Praha, Fakulta architektury VUT, Brno
2006
The &, FaVU VUT Brno
2006
Beton, hrad Špilberk, Brno
2006
IV. Zlínský salón mladých, KGVU Zlín
2006
ART & POND, Kosmoukovský rybník Klenové
2005
Jihlava in Heidenheim (projekty), Brána Matky Boží, Jihlava
2006
Pučení, Zbrojovka, Brno
2004
PlomaART, Dům umění, Opava
2004
PlomaRaut, zámek Čejkovice
2004
EUROPA, Neues Museum, Weimar, D
2003
NEJMLADŠÍ, Národní galerie, Praha
2002
Šarovy II, Letohrádek Mitrovských, Brno
2002
Šarovy II, Galerie Výpad, Pdf UP, Olomouc
2002
YTONGem, rektorát VUT, Brno
2001
Šarovy I, Letohrádek Mitrovských, Brno
Odkazy
Chcete se zapojit?
Má vaše instituce zájem podílet se na inovaci českého muzejního prostředí? Realizujete nebo plánujete v současné době projekt, který překračuje tradiční přístupy uplatňované v našich expozicích či muzejní edukaci? Či se chcete nezávazně zúčastnit aktivit naší platformy?
Obraťte se na nás prostřednictvím mailu muzeum@nafilm.org
NaFilM, Jungmannova 748/30, Praha 1
telefon: +420 603 195 998